Tips voor oppasvrager

1. Maak een duidelijke oproep

  • Het is belangrijk dat de potentiële oppasser een duidelijk beeld heeft van de oppassituatie. Noem in de oproep aantrekkelijke punten, maar ook de belangrijkste dingen waar de oppasser rekening mee moet houden, die minder aantrekkelijk kunnen zijn.
  • Bedenk goed wat je zoekt in een oppasser, en noem dit eventueel in de oproep. Bijvoorbeeld:
  • De beschikbaarheid van de oppassers, zijn ze doorlopend beschikbaar, alleen deze vakantie, of in de weekenden
  • Moeten de oppassers ervaring hebben met bepaalde dieren of situaties
  • Geef je de voorkeur aan oppassers met referenties
  • Heb je de voorkeur voor een stel, een persoon alleen, of is een gezin met kinderen ook welkom


2. Vind een geschikte oppasser

  • Je kunt zelf oppassers aanschrijven. Zorg dat je een eigen oppasadres-oproep hebt en dat deze zichtbaar is voor leden.
  • Voor meer kans op succes kun je je oproep via social media of per email verspreiden
  • Als de oppasser ervaring heeft met huizenoppas of dierenoppas, kun je vragen naar contactgegevens van eigenaren waar de oppassers hebben opgepast. Als het goede ervaringen zijn, is dit geen probleem voor de oppasser.
  • Voordat je definitief voor een oppasser kiest, is het aan te raden om deze uit te nodigen om kennis te komen maken. Zo krijg je een beter beeld van de oppasser. Je kunt ook bij de oppasser zelf op bezoek gaan. Is het te ver weg ? Dan is videobellen met bijvoorbeeld WhatsApp of Telegram een goede oplossing.
  • Voor meer zekerheid over de identiteit van de oppasser kunt u vragen het paspoort in te zien en eventueel naam en geboortedatum over te nemen. Vraag of de oppasser beschikt over een aansprakelijkheidsverzekering die indien van toepassing ook dekking biedt in het buitenland.


3. De overdracht

  • Zorg ervoor dat het duidelijk is wat de taken en verantwoordelijkheden van de oppasser zijn. Je kunt hiervoor het afsprakenformulier gebruiken. Deze kun je van tevoren per email opsturen, of klaarleggen in huis.
  • Leg belangrijke contactgegevens klaar, bijvoorbeeld voor noodgevallen, en spreek af wanneer deze nummers gebruikt worden.
  • Spreek af of je op de hoogte gehouden wilt worden van hoe het gaat, of dat de oppasser alleen in noodgevallen contact opneemt.


4. Na de oppasperiode

  • Heb je een goede ervaring gehad met de oppasser(s)? Dan kun je in het kort jouw ervaring opschrijven, zodat toekomstige oppasvragers een beter beeld krijgen van de oppassers.
  • Vergeet niet je oproep te wijzigen of uit te zetten (zichtbaarheid aanpassen).